boris-claudia.reismee.nl

Werk en Park

Ok, uiteindelijk zijn we natuurlijk naar Sydney gekomen om te werken... Daar begon het allemaal mee. Even een jaartje kijken hoe ze dat hier geregeld hebben in de Emergency Department.

Eerst eenexamen Engels, een eerste e-mail naar het Royal Prince Alfred Hospital in Sydney ergens rond november 2007; een telefonische sollicitatie (om 2 uur 's nachts!) en die baan was geregeld. Ze zitten hier namelijk te springen om artsen. Dat was wel duidelijk toen ze me 48 uur na landing in Sydney - met jet lag en al - aan het werk hadden.

Het Royal Prince Alfred Hospital is een groot opleidingsziekenhuis gekoppeld aan de Universiteit van Sydney. De Emergency Department is hier minstens 4 keer zo groot, 8 x zo druk en 10 x zo hectisch als een Nederlandse Spoedeisende Hulp. Artsen van allerlei gradaties, co-assistenten, ambulancepersoneel, maar ook patiënten lopen door elkaar heen. In het begin leken ze bijna niet uit elkaar te houden, want ze dragen meestal hun eigen kleding. Alleen de verpleging heeft standaard een eigen outfit. Voor artsen is er wel een soort groene pyjama beschikbaar en die heb ik meteen maar aangeschaft. Als het een beetje tegen zit, staan, liggen en zitten de patiënten hier uren te wachten, zelfs in de gangen. Wachttijden van 5 uur vinden ze hier heel gewoon. Daar stond ik toen ik de eerste keer binnen liep allemaal wel even van te kijken.

Voor wat overzicht in deze chaos is de ED hier opgedeeld in 5 verschillende secties; de shockroom (opvang van alle grote trauma's en reanimaties), acute gedeelte (patiënten met potentiële hart/herseninfarcten enzo), het subacute gedeelte (buikpijn, oudjes met koorts), de opvang van kinderen en de wachtkamer (zere teen, hoofdpijn, aanstelleritis en al het andere waar je allemaal wel niet mee naar de spoedeisende hulp kunt gaan).

Ik werk hier als registrar (opleidingsassistent) waarbij je per dienst verantwoordelijk bent voor of de shockroom + het acute gedeelte of het subacute gedeelte + kinderen + wachtkamer. Gelukkig doe je dat niet alleen want er lopen nog een stuk of 20 arts-assistenten en co-assistenten en 2 Emergency Physicians (SEH specialisten, voor als je het echt allemaal niet meer weet) om de 200 (!!) patiënten per dag weg te werken. Hard werken, maar ik leer dus ook heel veel!

Het leuke van Sydney is dat de verpleegkundigen en dokters werkelijk uit alle windstreken komen. De laatste nachtdienst deed ik met artsen uit Maleisie, India, Bangladesh en Engeland. Dat maakt het wel heel gezellig en makkelijk om te integreren. Inmiddels ben ik helemaal gewend daar en loop ik dus vrolijk rond in mijn groene pak met mijn stethoscoop om mijn nek. We werken in diensten van 10 uur, waardoor ik maar 4 dagen in de week werk en er een zee van tijd overblijft om leuke dingen te doen!

Boris: aha, leuke dingen doen! Wacht, dan doe ik snel nog even deze aansprakelijkstelling de deur uit. Welk park wordt het? Berowra of Royal National Park? Of gaan we lekker toeristen in de stad. Oh, heb je 4 dagen vrij in je rooster? Dan worden het natuurlijk de Blue Mountains met wat overnachtingen erbij. Hmm, ik zie dat het toch nog wat frisjes is in de bergen 's nachts. Dan maar een hotelletje. Wel de koelbox mee met bier. Dan worden we niet verrast door dat verraderlijke alcohol-vergunningsysteem hier. Daardoor heb je hier cafés/restaurants waar je alleen bier kunt krijgen als je ook eten besteld al heb je nog zo'n dorst, of restaurants waar je helemaal geen bier of wijn kunt krijgen (!?), maar waar je dat zelf mee moet nemen (BYO = Bring Your Own-restaurants). Natuurlijk kom je daar pas achter bij bestelling. Kortom: altijd en overal bier en wijn meenemen. Just in case.

Gelukkig past alles wat we maar mee zouden willen nemen, makkelijk in onze auto. We zochten aanvankelijk gewoon een goedkope japanner, maar die bleken hier (vanwege de benzineprijspaniek), helemaal niet goedkoop. Wel goedkoop waren de enorme V6 stationwagons, die we dus maar kochten. Een Holden Commodore met een 3.8 liter monstermotor. Claudia reed bij de proefrit al met slippende banden weg. En wat die benzine betreft: van €0,80 per liter raken wij niet in paniek. Past ook mooi een matras achterin, dus dat tentje is eigenlijk niet eens meer nodig.

Prijsvraag: welke kleur is de auto? De winnaar wint een trip naar de overkant met de ferrydoor Sydney Harbour - zie filmpje, hierboven onder het kopje 'video's' of via

Ook iets wat ons in Utrecht niet zou overkomen: tijdens een willekeurige shopmiddag lopen we ineens Chris Rock en Ben Stiller tegen het lijf. Die arriveerden net bij een of andere bioscoop om de Australische première van de spectaculaire en ontroerende tekenfilm Madagaskar 2 - of zo - op te leuken. Claudia wist niet wie Ben Stiller was, maar ze wilde er toch mee op de foto!

Robert Reijnders

Leuk allemaal! :-)

Martijn

Heeeee, nou het is sappelen daar maar ik twijfel er niet aan dat jullie het toch even weten vol te houden daar. En gelukkig dat Ben en Chris jullie er op moeilijke momenten doorheen weten te slepen. Ze hebben Robbie Camiel en mij er bij de NL premiere van deel 1 toen wij een heel vervelende avond in Amsterdam hadden ook op de been gehouden.
Serieus, jullie hebben het echt mooi voor elkaar - respect! De auto is zeegroen van kleur trouwens. Sturen jullie de boottocht op? Nu Sinterklaas pepernoten in haar schoen legt krijgen we Madelief namelijk echt voorlopig niet mee. Bij ons alles prima. Groeten Martijn, Roos, Madelief en Noortje.

Nanja

Haha, gelukkig verandert er niks, en kent Claudia nog steeds geen filmsterren!!! :)

Ik weet het zeker, dus die prijs is voor mij... de auto is zuurstok-roze...;)

Liefs

Marleen

Ha die Boris en Claudia!!

Nu zie ik eigenlijk verdacht veel overeenkomsten tussen Claudia's dokterspak en de kleur van de auto. Ja, ja een echt fashion victim, dus jullie hebben een auto uitgezocht "to match your outfit?! De kleur groen doet natuurlijk geen recht aan deze wonderschone kleurnuance. Ik zou zeggen: "ocean-petrol"
Dus laat maar weten wanneer ik kan komen, want dat tripje heb ik nu natuurlijk zeker in mijn zak!

groeten, Marleen (en Jeroen en Annelotte)

Cobra de Slang

Idd Martijn, en Ben S kende ons ook niet eens, of deed net alsof. Ben ff terug in NL, mooi land zeg, beetje wit dawel........had ik al vermeld da in SA wij n hekel aan jullie hebben, iets met Rugby te maken. Jullie voeren bepaalde erotische handelingen met schapen uit, of andersom (???????). Ik neem da dan over. .....Niet die handelingen he, alleen die mening over Aussies.....

hmmm, strikvraag zeker......:auto's hebben geen kleur???

Erik Wachter

Typisch hoor, Claudia weet niet wie Ben Stiller is...daar slaat mijn movie-hart toch een paar slagen van over...australie of niet! maar goed, Boris laat wel een paar voorbeelden zien, of ga naar de film! Die auto is trouwens gewoon een Opel (Holden in australie net als vauxhall in GB.) wel speciaal gebouwd voor australian market natuurlijk. rijd voor eeuwig denk ik. de kleur is ocean green (of blue) (metallic?). Holden maakt volgens het britse Top gear de beste en sterkste auto, om te driften op het strand...das niet het type die je nu hebt dus effe verder zoeken.

verder goed voor elkaar zou ik zeggen. Veel succes!

Erik uit Rotterdam

Caroline (Bas)

Heftige baan lijkt me Clau. Leuk dat je helemaal ingeburgerd bent en je met je groene pyjama door de ED vliegt, staat je goed trouwens! Wat fijn dat jullie zoveel tijd hebben voor leuke dingen en voor tripjes hier en daar.
Ik doe niet mee met de prijsvraag, ik ken dat soort dingen, dan moet je al je gegevens eerst invullen en opsturen en dan maak je zogenaamd een kans om vervolgens continu gebeld te worden of je goedkopere stroom wil of een abonnement op de telegraaf etc.

Geinig dat jullie Ben Stiller tegen zijn gekomen!

Nog bedankt voor jullie verjaardagsmail,
Geniet ervan! Liefs Caroline

oom Herman en tante Anneke

Hallo Claudia en Boris,
We zijn net terug uit Zuid-Afrika en hebben al weer genoten van jullie verslag van werk en uitjes. Wat heb je toch een drukke baan Claudia, maar de vrije dagen zullen wel een heleboel vergoeden. Zo kunnen jullie goed de boel verkennen en genieten. Doe maar, want de tijd vliegt.
We zijn maar niet overgezwommen voor de bbq, was te gevaarlijk. Maar we hebben wel heel erg genoten van dat mooie maar arme land. Veel gezien, gehoord en gereden. Het was de moeite waard. Nu moeten alle foto's nog op de computer en uitzoeken welke er in het album moeten. Nog een hele klus, maar weer heel leuk om te doen. We hebben een reisverslag gemaakt en kunnen zo zien waar de plaatjes geschoten zijn. Je vader en moeder waren erg nieuwsgierig hoe wij het gemaakt hebben, dus hebben we ze maar uitgenodigd om te foto's te komen kijken.
Wij genieten ook van jullie foto's. Wat is dat toch mooi dat dat nu allemaal kan.
Hartelijke groeten en tot de volgende keer.
Oom Herman en Tante Anneke.
P.S. wij krijgen jullie mail 2 x????

Kees

De kleur van de auto dat zit mij dwars. Over deze auto is namelijk goed nagedacht. Zo is bekend dat hij voldoende ruimte heeft voor een tweepersoon matras. Onze Assies willen niet opvallen dus de auto zal een schutkleur hebben. De auto zal steeds zijn aangepast aan de omgeving, gelijk een kameleon.
Antracietgrijs: voor in de stalling onder de flat
Azurblauw: voor een bezoek aan de Blue Mountains
Parelwit: voor op Fraser Island en Whitsunday Island
Opaalgroen: parkeren bij 80 meter hoge karribomen
Zilvergrijs: voor naar de dolfijnen en walvissen
Purperrood: voor een bezoek aan Ayers Rock
Parelmoer: bij het Great Barrier Reef
Oceanblauw: voor bij een romantische watervalletje
Zo mooi kan de auto en het leven in Australie zijn.
De groetjes van Annie en Kees te Houten

Ans de Roos

Hoi Caudia en Boris,Ik vind dat naaste familie uitgesloten moet worden voor de prijsvraag want ik vind dat Kees wel erg zijn best doet om de prijs te winnen en hij komt toch al dus ik zal ook een poging wagen de kleur van de auto is patrol dat zie je zo,dus stuur die ticket maar naar Lopik dan kan ik met Kees en Annie meereizen als zij komen dan hebben ze nog leuk gezelschap ook. Dikke Kus Theo en Ans

David Frank

kleur is uiteraard Delft (cobalt blue metallic) blauw!! dat tripje lijkt me leuk, heb ik natuurlijk al gedaan en zou adviseren boot naar Manly te nemen. Bridge climb vind ik ook een goed alternatief.
Geinige film.
Btw: ER Redcliffe zitten mensen 6-8 u te wachten, vooral omdat de dokters hele dag thee leuten en toch wel betaald krijgen ;-)

janny en marius

Hoi Boris en Claudia,
jullie daar in dat warme, hectische maar relaxed werelddeel; fijn dat alles zo naar wens gaat.
Fijne kerstdagen anders dan anders en een meer dan heuke jaarwisseling lijkt me.
Groetjes en ik wacht op jullie volgende verslag

Joop Ria Kemp

Hallo Boris en Claudia,
Eindelijk stuur ik jullie een berichtje,ik heb het een paar keer gedaan maar op een of ander manier ging er toch iets fout dus vandaar.
Het gaat jullie goed zo te zien en jullie zijn zeker al ingeburgerd in dat verre land.
hoe vinden jullie het om zo'n lange zomer te hebben en een witte kerst dat zit er zeker ook niet in .maarwij hier weten ook niet wat dat is dus dan liggen we op een lijn.
Maar hoe jullie ook kerstfeest vieren van onze kant wensen we jullie hele fijne dagen en een heel goede jaarwisseling. groetjes Joop en Ria Kemp