boris-claudia.reismee.nl

Alleen niet met mosselen ...

Tjonge, een onstuimige periode achter de rug. Waar beginnen we: hoe onze arme auto total loss geraakte? Claudia’s verjaardag? Over de Australische Kampioenschappen Airguitar (what!?). Of over onze ongelooflijke vakantie in West Australië? En de swine flu …

We deelden het op in hoofdstukken, dan kun je naar hartelust scrollen naar je favoriete onderwerp! B knutselde overigens bij wijze van nieuwe hobby alweer meerdere filmpjes in elkaar, vooral voor onszelf, maar liefhebbers vinden hieronder de links (zie vooral die van de zeeleeuwen!).

3 weken West Australie

Eerst West Australië maar, omwille van de chronologie. Alles opgeteld heeft Claudia hier zo’n 9 weken snipperdag en die had ze allemaal nog over. De overige uitstapjes pasten altijd mooi in de gaten van C’s rooster. Het klinkt misschien gek, maar dit was dus eigenlijk onze eerste echte vakantie hier (naast de trip met Kees en Annie natuurlijk).

Het binnenlandse vluchtje naar Perth duurde 5 uur (gelijk aan Amsterdam - Cairo). Het plan was simpel: campertje oppikken, snorkelspullen inladen, de radio tunen op Sunshine Radio en gas erop.

Ideaal zo’n camper, zeker in zo’n gigantisch groot en dunbevolkt gebied. Weinig hotels dus, maar juist veel mooie plekkies om de handrem erop te zetten voor de nacht. En altijd een koelkast om de witte wijn (etc.) koud te houden. Verder rij je daar prachtig langs de kust met de mooiste witte stranden en woeste kustlijn aan de ene kant en de enorme outback-zandbak aan de andere kant. Die outback hebben we grotendeels overgeslagen. Die stranden niet. C sloeg overigens ook een tankstation over. Dat is daar geen aanrader. Op benzinedampen en zweetdruppels bereikten we de volgende. De volgende dag sleepten we met ons campertje een 4WD zonder benzine.

Het ultieme doel van de reis was Ningaloo Reef ver noordwaarts van Perth op zoek naar (enorme) walvishaaien, maar ons rondje zuidwaarts was meteen al boven verwachting mooi. We fietsten een rondje Rottnest Island (net een waddeneiland, maar dan met zon, turquoise water met witte stranden en mini-kangoeroes; hmm, zo bezien helemaal geen waddeneiland dus). Daaronder ligt Margaret River, een groot wijngebied. Geregeld dus effe stoppen bij een wijnhuis voor een proeverijtje en het aanvullen van de koelkast. Kaasje erbij …

Ons campertje bleek bijzonder ongeschikt voor off-road, zo besloten we na 3 weken volop off-road. Het was C al snel gelukt om meteen een wel heel afgelegen zandweggetje te vinden dat ons klotsend naar een soort verlaten campingplekkie bracht, midden in de beroemde karri-forrests (bossen vol met gigantische bomen van > 80 meter hoog). Na een ijskoude nacht, zijn we ’s ochtends vroeg gaan rijden. Toen de zon door de mist heenbrak, was het werkelijk sprookjesachtig mooi. Een soort Efteling-ervaring, maar dan waren wij de kabouters in hun campertje in het gigantische sprookjesbos. Dit was de eerste van wat onze top-3 highlights bleek te zijn.

(Dat ukkie linksonderin de foto is C ....)

Ook fantastisch was het beklimmen van zo’n woudreus (een meter of 65 hoog). Dat was even slikken, want dat moest via metalen pinnen die rondom in de boom waren geslagen (niet gezekerd en daaronder ook geen net of zo, dus je kijkt zo de diepte in). We hebben geen hoogtevrees, maar hiervan kregen we toch behoorlijk klamme handjes. B durfde tijdens de beklimming nog wat te filmen: http://www.viddler.com/explore/boores/videos/3/

We hadden enorme mazzel met het weer. Althans wij houden van windstilte en strakblauwe lucht. Net toen het weer in het zuiden zou gaan omslaan (naar de meer gebruikelijke stormwaarschuwingen in die tijd van het jaar), waren wij klaar om noordwaarts te racen. De gehele verdere trip zijn we telkens het oprukkende slechte weer voorgebleven. 1-0 voor ons.

Net boven Cervantes (met de echt geweldige Pinnacles Desert > zie foto’s) botsten we min of meer toevallig aan tegen wat de tweede van de top-3 highlights bleek. Een gast met een bootje verzorgde tripjes naar een sea lion colony (zeeleeuw-kolonie op z’n Hollands) om 4 uur non-stop mee te snorkelen. Die beesten bleken werkelijk zo grappig en speels als beloofd. En jawel: we maakten een fillempie met onze onderwatercamera: http://www.viddler.com/explore/boores/videos/2/

Via Kalbarri National Park (met een gave wandeling na (wederom) een onverantwoord brute off-road trip) en Monkey Mia (met volop dolfijnen) arriveerden we eindelijk in whaleshark territory (Ningaloo Reef). Vier jaar geleden in Honduras hadden we al tevergeefs naar ze gezocht, dus we hadden nog een appeltje met ze te schillen. Ze werkten aanvankelijk echter weer niet mee, maar onze 2de trip was onvergetelijk. De spotterplane had al snel de eerste walvishaai gespot (die beesten kunnen wel 18 meter lang worden, zodat ze vanuit de lucht makkelijk te zien zijn, mits aan de oppervlakte natuurlijk). We zagen er twee, maar vooral de eerste is de hele dag aan de oppervlakte gebleven voor ons snorkelplezier. Echt megagaaf om dat beest vanuit de big blue op je af te zien zwemmen. Highlight nr 3 dus. Als je wil weten hoe dat eruit ziet (inclusief de mantaray, reefsharks en turtle die als toetje opdoken): http://www.viddler.com/explore/boores/videos/10/

Pff. We waren op zoek naar veel onderwateravonturen. Maar dat we zoveel zouden zien (alles behalve mosselen, ja ja, hier hebben we de titelverwijzing), hadden we niet durven hopen.

Eendenbek versus varkensgriep

Uiteraard willen we niet de indruk wekken dat we hier alleen maar vakantie aan het vieren zijn. Per saldo wordt er de meeste dagen gewoon gewerkt..

Wanneer B met zijn bakkie koffie in business shorts richting zijn “office” slentert, springt C op de fiets richting RPAH. Daar heelhuids arriveren is op zich een prestatie, aangezien de Ozzies over het algemeen niet aan fietsen doen en al helemaal niet aan fietspaden. Het aantal ambulances voor de deur geeft bij aankomst een indicatie over de chaos binnen, hoewel C inmiddels van 40 wachtenden in de wachtkamer of wachttijden van 6 uur niet echt meer op kijkt.

C is uiteraard helemaal geïntegreerd hier, weet alle telefoonnummers uit haar hoofd en kent inmiddels alle 96 nurses bij naam. Zij haar ook. Hoewel dat kan variëren van ‘Doc’ tot ‘Love’, ‘Claud’ of (favoriet) ‘dr Vernoesji’. Zelfs in de crashroom is ze helemaal in d’r elementen; reanimaties, intubaties, crashende asthma patiënten of septische kindertjes, allemaal dagelijkse kost hier. De hoos potentiële swine flu patiënten zorgt voor nog wat extra patiënten aanbod. Met name als een hele kerkgemeenschap of (beter, vindt C) een heel rugby team tegelijk besluit naar de ED te komen voor een swineflu check. Volledig gekleed in schort, handschoenen, goggles en masker worden ze te lijf gegaan met kweekstokken. Ziet er belachelijk uit en geeft grappige situaties, maar toen er een heel cruise schip gekweekt moest worden was de lol er wel een beetje af…!

C is trouwens helaas nog niet op TV geweest. Hoewel ze regelmatig met een microfoon aan haar scrubs geklipt rondloop en gevolgd wordt door de cameraploegen van ‘RPAH ED Life’ (elke donderdag om 19:00u), zijn haar patiënten kennelijk nog niet bloederig genoeg geweest voor TV. Gelukkig heeft ze nog een maand de tijd om haar TV debuut te maken, dus wie weet!

Claudia’s verjaardag

Ook dit jaar werd het volgens verwachting weer 1 juni. Ongelukkigerwijs had 1 juni zich laten vallen meteen na 31 mei, oftewel daags nadat we terugkwamen uit West Australië. Niet de ideale dag voor een feestje. Maar het kwam er toch van. Met de hulp van wat listige vrienden (dank Pieter en Femke!) had B bij wijze van verassing al ruim van tevoren een zeilboot gehuurd voor een trip door Sydney Harbour, met wat vrienden, een picknick , champagne en veel taart.

Onze auto: R.I.P.

B denkt dat het met voorbedachte rade is gebeurd. Die bejaarde die in volle vaart achterop reed had immers al een nekkraag om (?!). Die moet haast wel geweten hebben wat er komen ging.

Een zonnige zondagmiddag net buiten Canberra. Op bezoek bij Richie en Zuzana. We staan al enkele minuten te wachten voor het rode stoplicht. Geen kip op de weg. 3 lege rijbanen aan weerszijden. Geen enkele reden voor een akkefietje. Het mocht ons niet baten. Hoe hard ie heeft gereden is niet duidelijk, maar geremd heeft de achterligger zeker niet. Wij zijn er goed vanaf gekomen en met hem gaat het ook goedkomen (hoewel ie nog steeds in het ziekenhuis ligt). Maar de auto is hoe dan ook total loss.

Wellicht dat iemand zich nog herinnert hoe B zijn Renault vorig jaar in NL op identieke wijze aan zijn einde is gekomen. B hoopt zelf ook op oudere leeftijd nog heel lang door te rijden, maar dit is voorlopig toch wel de laatste bejaarde die het vergeven wordt als hij zonder enige aanleiding zijn auto 's total loss rijdt.

Tja. Het was erg sneu die avond in de greyhound (bus) terug naar Sydney (het ging ook nog regenen). En daar zitten we dan, met ons (voor wijlen onze auto) op maat gemaakte matras. Tijd voor een nieuw plan voor onze roadtrip over anderhalve maand….

Airguitar!

Niet zomaar een willekeurig avondje airguitar, maar niets minder dan de Australian National Championships Airguitar! Niet dat we dit avontuur zagen aankomen (C wist niet eens wat het was). Tijdens hetzelfde bezoek aan Canberra dat onze auto fataal werd, verrasten Richie en Zuzana ons op dit evenement.

Voor de vrouwelijke lezers: airguitar is het fenomeen waarbij (veelal) jongens/mannen (B niet hoor!) gewoonlijk in de privacy van hun kamer voor de spiegel staan met harde rockmuziek aan, terwijl ze zich voorstellen dat ze de gitarist (vaak tevens leadsinger) zijn van een rockband, waarbij ze volledig opgaan in het bespelen van een fictieve gitaar. Bovendien met veel extra showelementen (al gitaarspelend springen, rollen, draaien, op de knieën glijden) alles met bijpassende gezichtsuitdrukkingen en soms een bandana om hun hoofd. En voor dat soort gasten werd er dus in Canberra een nationaal kampioenschap gehouden. De winnaar mag naar Finland voor de wereldkampioenschappen. Proficiat.

En dat hebben wij dus gezien. Met heel, heel, veel bier. Dat heb je dan nodig.

Voor meer foto’s van e.e.a. zie webalbum:

marieke

he boris en claudia, klinkt zoals gewoonlijk weer super! (behalve dat auto-ongeluk dan, jeetje!) Wij kunnen niet wachten om langs te komen! nog 5 weken...tot snel, liefs marieke en dave

jelske pepping

ha boris en claudie
super gave filmpjes om jaloers op te zijn.
Maar ja ik ga binnenkort naar africa.Ik heb daar echt zin in.Ik hoop dat jullie nog veel meer mooie filmpjes maken .Geniet er nog maar veel van. Groetjes jelske en boki natuurlijk doeiiiii.

Lisette

Zucht, wat een avonturen! Geweldig. Dat valt het mini-schildpadje dat ik heb gezien wel in het niet..

Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben, hoop dat er snel weer een nieuwe auto komt waar het matras in past :)

Veel plezier en ik hou SBS6 in de gaten ;)
x

Marie-jose

Hoi Claudia en Boris
Heerlijk om jullie verhaal te lezen en de filmpjes te zien. Ondanks werken is het zijn daar toch ook een groot avontuur. Zit zowat de hele middag in Australie. Heb nl net ook het verhaal van neef Luc zitten lezen. Zo.n beetje van dezelfde strekking. Avontuur, 4w drv, duiken en bier. Heerlijk om van jullie verhalen mee te genieten. Geniet er nog lekker van. En succes met jullie werk, want dat hoort er toch ook nog een beetje bij. Groetjes ook van Siem

Ed en Det

Hoi Claudia en Boris,
Wat een mooie reisbelevissen. Zojuist heb ik (Ed) ze voorgelezen aan Det, die ondertussen een heerlijke salade maakt, want zo dadelijk komen Esther en haar vriendin Amber hier eten. Leuk dat je ook het waddeneiland aanhaalt (want Ed en det gaan binnenkort weer een weekje naar Schiermonnikoog) en dat kan niet op tegen welke ervaring dan ook. Zie maar eens www.schierweb.nl! Ha ha ha!!
Det moet nog 1 weekje werken op de school waar zij les geeft en dan heeft ze eindelijk vakantie. Ed zegt: 'Wat heeft die meid hard gewerkt! `Ze heeft dan ook hart voor de zaak!'

Hartelijke groetjes van det en Ed vanuit Nieuwegein.

Nanja

Pfff, doet me niks... ;-) (of toch wel, zwaar jaloers!!, ziet er weer super uit, behalve de auto dan...). Mail snel, maar voor nu: ik ook bijna vakantie, joehoe!!!
Kus

Cobra de Slang

nndju man, is het bij jullie ook zo verrekkes koud????

gemmie

Lieve Boris en Claudia,
Het lijkt maar niet op te houden dit grote avontuur. Hoewel ik van Lisette wel gehoord hebben dat Claudia ook heel hard moet werken. Fijn als je dan ook nog zulke fantastische trips kunt maken.
Ik vermaak me hier in het kekerdomse paradijsje, ook niet gek (maar kei jaloers natuurlijk!).
Geniet en werk ze nog.
Liefs Gemmie

Utrechtse buurtjes

He Claudia en Boris!

Geweldig wat een verhalen! Leuk om zo met jullie mee te lezen. Gaaf om te zien dat jullie WA als net zo grandioos hebben ervaren als wij, echt schitterend (wel jaloers op jullie mooie beelden met de manta rays...)
De tuintjes zien er behoorlijk groen uit, wel gemerkt dat jullie normaal onze inspiratie waren voor het onkruid wieden...nu proberen wij de inspiratie te zijn voor Krijn :)

Geniet van jullie verblijf daar! Groetjes Gerben en MC

aniek

oh oh wat klinkt dit weer goed....!!
Jaloers zit ik hier in mijn groene pakje op de IC.
Jullie nog heel veel plezier!

XX Aniek

Cobie

Net zoals vorige keren een prachtig verslag en uiteraard die beelden daarbij. Boris voor het geval je nog een carrieremove wilt maken....
Nog veel plezier, liefs vanuit Emmeloord

oom Herman en tante Anneke

Wat een levensgenieters zijn jullie toch. Dit kan niemand je meer afnemen. Prachtige films/foto's en verhalen. We genieten ervan. Ga nog even zo door en jullie hebben alles gezien wat er te zien valt. Wij hebben ook genoten, maar dan in Vorden. Het was heerlijk, een grote plas en 25 caravans er omheen. Dat was ook genieten, maar dan met onze caravan en de fiets. 22 sept. krijg ik A. een nieuwe heup en hoop daarna weer goed te kunnen lopen om meer van de wereld te kunnen zien. Veel plezier en geniet er nog maar van. Groeten vanuit Woerden.

nico en Mijn ie

we dachten het al, Schiltje zal ze wel volgen. En ja, het is haar gelukt om vanuit Alphen de zeestroom te volgen naar de Australishce zeeen. Fantastisch. Dat was een leuk weerzien, blijkt uit de beelden. En ze is ook flink gegroeid onderweg, komt natuurlijk omdat deze zee groter is dan de tuin in de Merwedestraat. Komen jullie ook een merel-echtpaar in blauwe regen tegen? veel plezier met jullie vervolgreis.

Linda en Jurgen

Niet normaal wat jullie allemaal meemaken! Echt geweldig!
Jammer, dat we elkaar niet nog één keertje gezien hebben voordat jullie vertrokken, dan hadden we Claudia kunnen ontmoeten en wat ouwe koeien uit de sloot kunnen halen....
En hoewel ik je al honderd jaar niet heb gezien, vind ik dit alles wel helemaal bij je passen en vind ik het geweldig dat we af en toe ff mee kunnen genieten.

Vanuit ons ook nog een nieuwtje van heel andere aard: Ons derde kindje is op komst.....
Wat een ander leven hè!!!

Geniet ervan en tot ooit!
Groetjes van Linda en Jurgen

Leny en Jan

Hallo Aussies. Eindelijk wat tijd genomen om alle fotoos te kijken, zeg maar gerust "bezichtigen". Het meeste zal al gezegd zijn, maar op zijn zacht gezegd is het jalours makend. (Dit los van het auto-ongeluk dan).
Het lijkt wel een aflevering van "Te land, ter zee en in de lucht en ook in het bos, woestijn, aan de kust enz. enz. En jullie moeten dan nota bene nog aan de vakantie beginnen. We hoeven dan niet meer te zeggen van Geniet maar, want dat doen jullie volop.
Veel plezier verder (en geluk met de auto).
Groeten van ons allemaal!
Leny Jan Nancy (Nils) en Michael