boris-claudia.reismee.nl

De tent staat!

Noteer maar: 9/11-21 Rose Street, Chippendale, NSW 2008, Sydney, Australia.

Wel even bellen voor je binnenvalt (B: +61-409663580 en C: +61-448925839), want we zijn misschien een uiltje aan het knappen onder een palmboom in het aangrenzende Victoria Park. Of we zijn daar even zwemmen in het zwembad of een potje aan het tennissen. Of we drinken bier ergens in de eindeloos lange rij restaurants of cafés om de hoek.

Het was even zoeken, maar we zijn meer dan prima terechtgekomen. Geen leuk, maar wel een efficiënt zoeksysteem hier. De huizen/appartementen die door-de-week zijn vrijgekomen zijn in de regel op zaterdag voor de duur van 15 minuten voor iedereen te bezichtigen. De geïnteresseerden dienen een aanvraag in waarna de verhuurder een nieuwe huurder kiest. Claudia draaide vervolgens onhaalbare schema's in elkaar (de planning van 7 appartementen, achter elkaar, in verschillende wijken, op 1 zaterdagochtend, hield geen rekening met allerlei variabelen, zoals ander wegverkeer in hartje Sydney). Uiteindelijk herhaalde de geschiedenis zich, want - net als bij de aanschaf van ons huis in Utrecht - had B op de 2e zoekzaterdag het perfecte appartement gevonden en gehuurd, terwijl C weekenddienst had.

Grappig: je huurt per week, betaalt per 2 weken en voor minimaal 6 maanden. Als het op verwarrende maatvoering aankomt blijven het in zekere zin Britten natuurlijk.

C is 's ochtends met een wandeling van 15 minuten - door het Victoria Park en de campus van Sydney University - in het ziekenhuis (een wonder gezien de omvang van Sydney). Op datzelfde moment (of een paar uurtjes later) drinkt B zijn eerste bakkie koffie aan het begin van zijn werkdag op het balkon aan de voorkant van het appartement. Wordt het daar te warm, kan binnen de airco aan. Of, omdat 'The Office' een eigen balkon heeft, kan eventueel ook daar de schuifdeur open voor wat frisse werklucht. Volop keuze voor lunch, diner of take-away met (het enorme) Broadway-shoppingcentre op 200 meter afstand, of in een van de vele Chinese, Thaise, Israelische, Indiase, Libanese, Italiaanse, Japanse restaurantjes op kruipafstand (of zelfs Australisch = 5 dollar BBQ-steak). We gaan ze 1 voor 1 af. Te voet in 15 en met de bus in 5 minuten zitten we midden in het CBD (= Central Businesss District, je weet wel, met die skyline) te beginnen met China-town, Darling Harbour en the fish markets (Sydney Rock Oysters te koop: hoera!).

We huren noodgedwongen ongemeubileerd en hebben dus een hele huisraad moeten aanschaffen. De Ikea is ook hier op alle fronten weer het goedkoopste, aangevuld door K-Mart, goedkoper en veel beter dan al die tweedehandswinkels hier die echt rotzooi verkopen. Wasmachine en koelkast konden we voor een prikkie huren. We hebben het Ikea-patroon geprobeerd te breken door een palm te kopen. Het blijkt een snelgroeiende buitenpalm te zijn die 15 tot 20 meter groot zal worden. Wordt spannend.

Oh, niet te vergeten: parkeergarage onder het complex - met privéplek nr 9 - te openen met afstandbediening als je aan komt rijden. Altijd al gewild. Hebben alleen nog geen auto. Wel hebben we een fiets (helm verplicht!), een mountainbike, gekocht bij een hier o-zo-polulaire garagesale. Aanschaffen van een auto wordt een klusje voor het komend weekend, evenals aanschaf campinggear, zodat we snel naar die nationale parken kunnen. Liggen er tientallen rondom Sydney, hopelijk allemaal met kangaroe-plagen. Perfect dus. Zeker met de naderende zomer willen we er snel op uit kunnen (hoewel temp nu al schommelen tussen 23 en 33 graden, al naar gelang wind uit zee of uit binnenland komt). Voorlopig hebben we nog genoegen te nemen met de kangaroes en koala's van Taronga-zoo. Erg toffe dierentuin aan de noordkant van de baai met uitzicht op het CBD en vooral ook met dat belachelijke vogelbekdier en die dikke wombats.

Verder zijn we al op zoek naar het perfecte stadsstrand. Dat lijkt toch echt Manly te worden, al was het maar vanwege dat geweldige koude witte wijntje op dat balkon van die fantastische winebar met uitzicht op zee en zonsondergang. Of vanwege die openbare BBQ-places (soort picknick-plaatsen, maar dan met door de overheid geplaatste BBQ's voor het perfecte familie uitje). Onze beste BBQ tot nu toe was echter de vis-BBQ bij Pieter en Femke en Australisch gezelschap, mede vanwege een pilsje bij hun eigen zwembad en het uitzicht op de Anzac-Bridge.

Tot aan de verhuizing hebben we prima gezeten bij Marina en zoon Jake (puberende tiener), ondanks een enorme spin op de slaapkamer. Op zich zijn we niet bepaald bang voor spinnen of insecten, maar veel groter dan een vuist hoeven ze van ons echt niet te worden.

Ook na de verhuizing is B nog dagelijks bij Marina gezien om via haar internetaansluiting te kunnen werken. Dit gedurende de 14-daagse internetoorlog die hij moest voeren met de locale internetmaffia, om een internetaansluiting te krijgen op het nieuwe adres (vandaar de vertraging in de weblog-update, sorry mam). Door de komst van internet heeft echter inmiddels de officiële GRAND OPENING plaats kunnen vinden van de off-shore-nevenvestiging van VDT Advocaten - het enige Tilburgse advocatenkantoor waar de zon (ook letterlijk) altijd schijnt! Dit met champagne en via een live-skype-uitzending.

Zo, hulde als je het hele verhaal tot hier hebt uitgelezen.

PS: als je bij iedere reactie op een verhaal telkens een e-mail krijgt toegezonden , moet je dat effe mailen aan boris.pepping@gmail.com. Dat is kennelijk bij sommigen het geval, maar natuurlijk niet de bedoeling. Als je uit de maillijst gehaald wil worden, dan doen we daar niet aan. Maar je kunt het vragen.

Tonnie van Casteren

Ha Boris en Claudia,
Wat leuk om weer wat van jullie te horen! En wat fijn dat jullie het daar wel weten te stellen! Ik had ook niets anders verwacht.
Wat kunnen jullie (of jij Boris?) leuk schrijven! Ik heb er zo bij moeten lachen!
Ik ben wel een beetje jaloers dat jullie nu de zomer ingaan. Hier beginnen de bladeren flink te vallen. Maar verschil moet er zijn, nietwaar?
Op kantoor zag ik de foto's van de grand opening. Ook heel leuk! Weten jullie dat ik me een compleet ander mens voel nu ik op een advocatenkantoor werk met een off-shore-nevenvestiging??? Groeten van Tonnie!

Tonnie van Casteren

- vervolg (ik was nog niet klaar) -

Ik hoop dat Claudia ondertussen het verschil kan vinden tussen patient en arts. Dat lijkt me op den duur toch iets handiger!
Bedankt nog voor het leuke klokje, en voor jullie berichten, en veel succes en plezier bij alles wat jullie nog gaan beleven de komende tijd. Op de foto zie ik dat de VDT nevenvestiging er toppie uitziet.

Hartelijke groeten van Tonnie

Annie en Kees Houten.

Hoi CLAudia en boris, ik was al een beetje op de hoogte. maar zoals jij het schrijft, Boris, is het wel lachen.Bevalt het zo een beetje, je werk en het huishouden combineren. het lijkt mij een feestje iedere dag. Bij jullie komen die spinnen zeker niet voor in het appartement. het ziet er gezellig uit, heel licht lijkt mij. groetjes maar weer.

Caroline (Bas)

Hee doorgewinterde globetrotters,

Wat een super leuk verhaal! Fijn dat jullie een appartement hebben geregeld. Ziet er goed uit. Wat een heerlijk leven lijkt me. Ik wil ook!! Ben blij weer van jullie te horen. Geniet ervan en ik kijk uit naar de volgende avonturen van Claudia en Boris.

Liefs

lia

Ik heb met plezier jullie update gelezen en wil jullie even het advies doorsturen dat je ook zonder tent op een camping terecht kunt. Je boekt dan een Cabin, dat heb ik zelf op de meereis van Jac en Lisette ook gedaan. Zoek zelf maar uit wat dat precies inhoudt

Marieke Donker

Hoi Claudia en Boris, Ziet er goed uit jullie nieuwe Ikea appartement met palm! Al een beetje het gevoel dat jullie de stad beginnen door te krijgen. Heerlijk dat je overal wel lekkere dingen kan kopen, veel aziatisch, ook heerlijk! En ik zou maar snel die campinggear kopen, want je kunt daar in de omgeving heerijk de natuur in!! Ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe het Claudia afgaat in het ziekenhuis, red je het daar, is het druk, is het leuk, hoe zijn de mensen, wat voor een dingen zie je allemaal? Hier is het niet veel soeps: het is nat en het waait hard, het waordt al echt herfst en wordt veel te vroeg alweer donker. Geniet ervan, van de lente en komende zomer, van vele BBQ's, mooie natuur. Groetjes, Marieke

Emily

hai lieve claudia en boris,
erg leuk om zo te lezen hoe het jullie vergaat down under! Tof dat jullie een fijne plek hebben gevonden om te wonen, en helemaal super met al die restaurantjes in de buurt, iets wat ik echt mis hier in het Unentse!
Met familie van de Plas gaat het ook allemaal goed, Bent voetbalt sinds een paar weken bij SSS, heeft zijn 1e wedstrijd al gehad (van die minitoernooitjes, 3 wedstrijdjes, alle 3 verloren..) Maar hij huppelt vrolijk achter de bal aan en vind dat hij de beste voetballer van de wereld is, dus dan is het prima. Leif ook helemaal goed, en Pippa groeit echt als kool, is vandaag al weer 14 weken! Hier nu echt herfst, wat ook wel weer fijn is, het regent nu, open haard aan en lekker een pyamadagje vandaag, jongens zijn met Playmobil aan het spelen. Er vliegen nog geen poppetjes door de kamer, dus ze zijn lief aan het spelen....
Hoop nog veel mooie verhalen van jullie te lezen, hebben jullie ook al een skype adres, ik skype dagelijks met mijn australische collega's, dus mocht je om een gesprekje verlegen zitten boris tijdens je werkdag, gezellig!!

groeten uit Udenhout
xxx

Cobie en Ben

Leuk verhaal, zijn we weer helemaal op de hoogte.
Een vraagje wat zit/staat er toch op jullie bank?
Groetjes en heel veel plezier.

Baddemanors

Nouja.... da's toevallig... Ik woonde bij jullie om de hoek, in jullie blok... tegenover het park!!! Op City Road. Op de hoek van Glebe Point Road en Paramatta-road was toen een restaurant (nu alleen advocatenkantoor) en daar werkte ik... 5 minuten lopen! Boris, jij drinkt zeker jouw koffie op Glebe Point Road bij BaddeManors? Er is daar iets met ongeveer die naam.. Heerlijke pompoen-geitenkaas wrap... of nee, dat is in het tentje daarnaast maar ben ik de naam van vergeten... Moet je echt eens proberen. Wow... a trip down memory lane.

Veel plezier!! En veel groetjes

Caroline

Siem en See

Hoi Boris en Claudia. Heerlijk om jullie verhalen te lezen en te horen dat het jullie prima gaat. Ben benieuwd naar Claudia's verhalen uit het ziekenhuis en de hectiek waarin ze moet werken. Begreep zo'n beetje in de sfeer van ER. Wens jullie een schitterende tijd. Groet Siem en See

Ineke en Theo Vernooij

Boris en Claudia...jullie zouden toch gaan werken daar??!!
Het lijkt 1 grote vakantie...Leuk om zo "om een hoekje te kunnen kijken".
Veel geluk in jullie eigen app., ziet er goed uit.
Leuke foto's. Vooral de giraffe met zijn bijzondere achtergrond.Hier alles goed;het is herfst...
Lieve groeten van ons en de meisjes!!

agnesrazenberg2hotmail.com

Zo grote reizigers1 Wat leuk om over jullie ervaringen te horen. Die spin lijkt me maar niets en die palm wens ik veel groeikracht toe en het is toch leuk als je op je fiets aankomt en je kan automatisch de deur openen...
Wat doe jij trouwens Boris? ( naast feestvieren en genieten..blijven doen trouwens..!!!)
Liefs, Agnes en John

Anne Marije en David

Van harte met jullie 'tent'! Nu succes met alle aanschaf van campingear! Jullie zijn dan zeer welkom om ook eens aan de Sunshine Coast te camperen. Gezellig!

En Boris werk jij vanuit Sydney voor een advocatenkantoor in Tilburg? Begrijp ik dat goed?
Groetjes, ook van David,

Anne Marije

Ans de Roos

Ik heb jullie verhaal gelezen,echt fantastisch wat een mooi appartement hebben jullie. Het is overigens wel afzien voor jullie in Sidney als jullie het maar vol houden daar.Veel plezier nog.

jelske

ha boris en claudia .
Ik begin jullie wel erg te missen. Ik zou jullie stemmen wel weer eens willen horen. Ik ben blij dat het jullie daar goed bevalt En dat het goed gaat natuurlijk.
Hier begint het koud te worden .Dus jalours ben ik nu wel op jullie.Ik zou zo naar jullie toe willen.
groetjes jelske

Sikke

Mmmm, heerlijke berichten om te lezen zo in 11graden-regen-holland (trouwens 3 weken mooi weer geweest, maar niet zo mooi als daar bij jullie). Wat een walhalla met al die restaurantjes en kroegjes op een rij! Apartement ziet er goed uit. Ik heb niet zo veel verstand van het buitenland, zeker niet van Australie, maar volgens mij hebben jullie dit toch ook weer uitstekend voor elkaar!

Hier gaat alles zijn gangetje. Lekker (soms hard) werken, tennissen, biertje drinken, naar slecht PSV gaan (gelukkig zijn Ajax en Feijnoord nog slechter, van een Mickey-Mouse competitie is allang geen sprake meer, was het maar waar, dat alle clubs door zijn naar de 2e ronde is pure statistiek, kans 1 op 2000 en dat is dus geluk).

Het zal er wel niet van komen, maar ik krijg toch wel kriebels om eens verder te reizen en oa te zien hoe jullie erbij zitten.

Heel veel plezier en succes nog!

Gr Sikke

hgvernooij@casema.nl

Hallo Claudia en Boris,
Weer hartelijk bedankt voor het uitvoerige verslag. Wat fijn dat jullie zo snel al een eigen optrekje hebben gevonden. Het ziet er leuk uit. Nu echt aan de slag voor jou Boris en bevalt het Cladia in het ziekenhuis of is het pezen. Geniet maar volop van het heerlijke land en zijn bezienswaardigheden.
Hartelijke groeten, Oom Herman en Tante Anneke

Leny en Jan Vernooij

Hallo Boris en Claudia,
Leuk om jullie verhalen te lezen. Jullie zullen daar ongetwijfeld wel het nodige meemaken en wat voor ons weer leuk is om te vernemen. We blijven jullie uiteraard volgen via de site. Een hele fijne (lente en zomer-) tijd wensen we jullie daar toe.

Dorus

Ha B&C,

Wat een heerlijke verhalen en fijn te lezen dat jullie al zo snel goed terecht zijn gekomen. Hier alles goed. Afgelopen weekend met de mannen van het tennisteam naar de Oktoberfeste in Munchen geweest! On-ge-lo-fe-lijk gaaf! Wat een feest! Om 10 uur 's ochtends zaten we aan onze 1e literpul... Dan kun je de rest wel invullen.

Verder groeit Mascha's buik flink en vertrekken we over 2 weken voor 4 weken naar Thailand. Heerlijk aan de Thaise curry's en Chicken cashew nuts! Hoppa!

Hee, veel plezier daar en tot mailens!

D.

Piet en Gera

Hallo Claudia en Boris, leuk om jullie reisverhalen op deze manier te kunnen volgen. We hopen nog meer van deze reisverhalen te kunnen zien. We hebben gisteravond het verhaal van Kees gehoord over de verkoop van jullie auto, was een lang verhaal maar we hebben er wel om moeten lachen. Veel plezier en geniet van jullie verblijf in Australië!
Groetjes Piet en Gera

Herman en Anneke

Vanmiddag eerst jullie foto's bekeken. Indrukwekkend!
Maar jullie vegeten toch ons mooie Nederland niet.
Australieers die hier komen zijn ook onder de indruk van ons mooie landje. Hopelijk genieten juliie nu met volle teugen en blijft dit doen. Laat ons meegenieten.
Geluk kun je delen. Groeten vanuit Woerden

Dennis

Goeiedag, das nou net waarom ik het fijne Nederland en het gemoedelijke Eindhoven verkies boven Het immense Australie en wereldsteden als Sydney. In ieder geval niet al die keus uit talloze mogelijkheden om je schaarse vrije tijd mee te vullen. Het gemis van druilerig weer. Of lekker met 80 km/u over de snelweg omdat er van die vieze natte sneeuw vanuit een asgrauwe hemel naar beneden kletste en je niets kon zien. Nee dan hebben jullie het toch wel lastig, wanneer je dat soort zaken mist.
Maar als ik dan toch echt eerlijk ben hebben jullie het goed voor elkaar daar en zijn ,zo de reisverhalen lezende, volop aan het genieten. Groot gelijk en nog heel veel plezier!

Groeten Dennis

Cobra de Slang

OK, Jullie zijn voor de Waratahs, net even uitgezocht, stomme naam zeg. Ik moet eigenlijk voor de Lions zijn, die doen dit jaar ook mee. Jaar geleden, Bulls en Sharks in de Finale, voor t eerst ZA-se winnaar, was echt feest!!!!